Reklama społeczna w Polsce - „Propaganda dobrych serc, ...” - Opinie czytelników

Opinie czytelników


Mieszkając i studiując na Wyspach Brytyjskich postanowiłam napisać pracę magisterską o reklamie społecznej w Polsce. Wydawało mi się, że nie będę miała problemu ze znalezieniem odpowiednich materiałów w Internecie. Niestety, byłam bardzo zdziwiona, kiedy okazało się, że w sieci można znaleźć wiele przykładów reklamy społecznej, ale w większości polskich źródeł brakuje merytorycznej wiedzy na ten temat. Ktoś polecił mi książkę „Propaganda dobrych serc....”; przy tej okazji odkryłam również „Szlachetną propagandę dobroci ...”. Zakupiłam oba tomy i nie żałuję. Jestem zafascynowana ich treścią, bardzo trafnymi spostrzeżeniami oraz ich piękną oprawą graficzną. Te dwie książki są podstawą mojej pracy magisterskiej. Bardzo mi pomogły i również zaoszczędziły mnóstwo czasu na szukanie innych materiałów! Bez wahania można oba tomy polecić każdemu, kto interesuje się reklamą społeczną i jej rozwojem! Są znakomite!

Anna Micha, Edynburg


Napisane w przystępnym języku kompendia, pierwszy i drugi tom, ułatwiają analizę kampanii społecznych na wielu poziomach.

Małgorzata Klimkiewicz, Warszawskie Hospicjum dla Dzieci


Poświęcona rozmaitym aspektom reklamy społecznej dwutomowa publikacja Agencji Wasilewski, to niezwykle cenna i ciekawa lektura, użyteczna i pomocna fundacjom, stowarzyszeniom i organizacjom spełniającym różnorodne misje społeczne, niezależnie od ich zasięgu i charakteru oraz tym wszystkim, których interesuje skuteczna promocja. Obie książki są rzetelnie przygotowanym kompendium wiedzy na ten temat. Znajdziemy tu mnóstwo interesujących przykładów; szerokie omówienia zrealizowanych kampanii, poparte bogatą dokumentacją graficzną, a także komentarze i wypowiedzi specjalistów z branży. Poza niekwestionowaną wartością merytoryczną, obie książki cechuje niezwykła staranność edytorska. Lektura naprawdę godna polecenia - świetnie się czyta i przyjemnie ogląda. Zachęcam, by po nie sięgnąć.

Ewa Krzak, specjalista ds. PR, Biuro Marketingu i Promocji,
Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii im. Prof. Zbigniewa Religi


Wydane przez Agencję Wasilewski dwie obszerne publikacje tworzą unikatowe kompendium wiedzy w zakresie marketingu społecznego. W pasjonujący sposób przedstawiają, szczegółowo opisują, ale i wnikliwie analizują kampanie społeczne. Atrakcyjne edytorsko i wciągające merytorycznie, pokazują jednocześnie krok po kroku, jak takie działania zaplanować, przeprowadzić i zbadać. Napisane w sposób przystępny i zrozumiały, bogato ilustrowane oraz zaopatrzone w słownik pojęć i zestaw indeksów, stanowią lekturę obowiązkową dla każdej organizacji pozarządowej w Polsce.

                           

Marcin Węc, Manager ds. PR i Fundraisingu, Stowarzyszenie „Wiosna”, grudzień 2010


Od lat uczę na Uniwersytecie Warszawskim jak specjaliści Public Relations powinni przygotowywać się do planowania i realizacji kampanii społecznych. Staram się przekonać ich, że dobry organizator kampanii społecznej jest podobny do dyrygenta orkiestry symfonicznej, który musi znać możliwości artystyczne wszystkich instrumentów, by wiedzieć, czego można od nich wymagać. Profesjonalista PR musi znać możliwości kreacyjne wszystkich instrumentów/narzędzi  komunikowania, by w kampanii społecznej stosownie je wykorzystać przy docieraniu do każdej grupy docelowej. Obie książki, czyli "pierwszy i drugi tom o reklamie społecznej" ("Propaganda dobrych serc" i "Szlachetna propaganda dobroci") są dla mnie na tych zajęciach podstawową literaturą, z której od lat owocnie korzystam. Książki są bardzo dobrze zredagowane pod względem merytorycznym jak i edytorskiej formy. Są autentycznie niezastąpione na zajęciach z praktyki działania specjalistów PR, zajmujących się sztuką planowania i realizacji kampanii społecznych.

prof. Jerzy Olędzki, Kierownik Zakładu Public Relations i Marketingu Medialnego
w Instytucie Dziennikarstwa na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski


"Propaganda dobrych serc, czyli pierwszy tom o reklamie społecznej" i "Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej" to rewelacyjny materiał na temat społecznej komunikacji na niespełna sześciuset stronach. Te, niczym album, zawierający najważniejsze zdjęcia zrobione na przestrzeni dziewięciu lat (1997-2006), publikacje stanowią także poruszającą dokumentację fotograficzną polskich społecznych kampanii reklamowych. (...)
Przeczytane niemal na wdechu, wywołują w czytelniku silne wrażenia. Zapoznanie z dobrze zilustrowanymi kampaniami, chociażby takimi jak "Powstrzymać przemoc domową" czy "Chciał(a)bym być!" nie pozostawia odbiorcy biernym. Z pełnym przekonaniem stwierdzam, że poruszają (zarówno sama treść książek, jak i zawarte w książkach kampanie). Liczne internetowe adresy, które znalazły się w odsyłaczach, umożliwiają poszerzenie wiedzy i obejrzenie pełnych kampanii.
To książki niezwykle potrzebne. Uświadamiają one nie tylko istotę zjawiska, jakim jest reklama społeczna, ale także ukazują ogrom poruszanych przez nią problemów społecznej egzystencji. (...) Część teoretyczna obydwu tomów została opracowana w atrakcyjny i przystępny sposób, napisana jasnym i prostym językiem. Interesująca forma, świetna oprawa, liczne indeksy czynią je jeszcze bardziej atrakcyjnymi.
Obie publikacje pokazują, że osiągnięcia w użytecznej społecznie reklamie mamy całkiem niezłe. Wskazują na olbrzymią wiedzę autorów oraz ich dystans do różnorodnej tematycznie reklamy społecznej. Ważne, by dzięki temu jak najwięcej zyskać, by na temat reklamy społecznej coraz więcej wiedzieć, by zrozumieć istotę jej dydaktycznej misji - misji społecznego nauczania i uczenia się. (...) Co dzięki temu zyskaliśmy my - odbiorcy? Nieszablonowe, niebanalne książki. Mnie zachwyciły i nadal zachwycają.

dr Anna Lusińska WNS IFSD Uniwersytet Gdański
i WZS Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi


Mamy znaczące osiągnięcia w reklamie społecznej, sporo dobrych kampanii, mnóstwo świetnych pomysłów i niezłych grafików. Kto chciałby sobie o nich przypomnieć, może sięgnąć do cyklu książek Piotra Wasilewskiego ("Propaganda dobrych serc" i "Szlachetna propaganda dobroci"). Może też wziąć te książki na kolana i przemierzając zaśmieconą komercyjną reklamą Polskę, wyobrażać sobie, że może być inaczej. Może nie ładniej, ale na pewno użyteczniej.

prof. Magdalena Środa, Gazeta Wyborcza,12.08.2009


W 2002 r. została wydana pierwsza w Polsce książka o reklamie społecznej. Z księgarń zniknęła niemal natychmiast. Nic dziwnego, bo tak obszerna i ciekawa analiza tego tematu była gratką nie tylko dla studentów reklamy, ale dla każdego, kto interesuje się tą dziedziną, w której marketing krzyżuje się z misją społeczną.
Z ogromną radością przyjęte zostało drugie wydanie, o trochę zmienionej nazwie: "Propaganda dobrych serc, czyli pierwszy tom o reklamie społecznej" (...). To pięknie wydana książka, kojarząca się trochę z albumem, a z pewnością nie mająca wiele wspólnego z ciężkimi tomiszczami akademickimi. To publikacja, w której każdy tekst został doskonale zilustrowany zdjęciami billboardów czy kadrami z filmów reklamowych, a liczne przykłady, przypisy oraz odwołania do stron internetowych dają możliwość poszerzenia wiedzy na temat tej dziedziny. A warto tę dziedzinę bliżej poznać, szczególnie, że dzisiaj ma ona doniosłe znaczenie i spełnia w społeczeństwie ważną misję. Przegląd nr.6 / 2009
Książki Agencji Wasilewski oceniam bardzo wysoko, gdyż w rzetelny sposób informują i uczą o kampaniach społecznych. Dlatego zakupiłam je do biblioteki Fundacji Anny Dymnej "Mimo wszystko. Ewa Dziadyk, kierownik PR Fundacji "Mimo Wszystko" Najlepsi specjaliści w branży zdradzają sekrety skutecznych kampanii społecznych. Puls Biznesu, 22.12.2008
Oba tomy zawierają dużo cennych informacji i bardzo dobrej jakości zdjęcia. Są przepięknie wydane.

Joanna Puźmierowska, studentka


Książki o reklamie społecznej wydane przez Agencję Wasilewski stanowią fantastyczne źródło wiedzy na ten temat. Dlatego z przyjemnością stwierdzam, że dwutomowe kompendium spełnia wszelkie moje - studentki - oczekiwania.

Agnieszka Raczyńska, studentka


Przygotowując materiały do konferencji, na której prezentowano wznowiony mój plakat "Papierosy są do dupy" oraz trzy nowe plakaty rozpoczynające tegoroczną akcję antynikotynową pod ogólnoświatowym hasłem "Młodość wolna od papierosa", sięgnąłem do książki "Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej", wydanej przez Agencję Wasilewski w 2002 roku. Dla wielu dziennikarzy, którzy otrzymali ode mnie materiały prasowe, zaskoczeniem był zarówno sam fakt, że taka książka istnieje jak i to, jak dobrze poszczególne tematy są w niej opracowane. Wielokrotnie przy kontaktach z prasą sięgałem do tej pozycji, gdyż zarówno ta jak i pozostałe książki wydane przez Agencję Wasilewski są rzetelną kopalnią wiedzy o reklamie społecznej w Polsce. Ponieważ książka jest już dziś niedostępna, myślę, że czas ją wznowić. Tym bardziej, że ukazała się druga część, której zrozumienie bez znajomości pierwszej części jest niepełne.

Andrzej Pągowski, maj 2008


Recenzowana książka jest znacznie lepsza niż jej - skądinąd "chwytliwy" - tytuł. Bo jeśli w tytule czytamy „propaganda dobrych serc...’ to jest to akurat określenie, które nie zawsze pasuje do wielu akcji "reklamy społecznej", w tym także opisywanych w książce. (...) Dla zainteresowanych tą problematyką niezwykle cenne będą nie tylko wypowiedzi inicjatorów kampanii, opisy realizacji różnych akcji społecznych, ale także bogata oprawa ilustracyjna. Dzięki niej można zobaczyć prawie wszystkie plakaty i billboardy, które służyły poszczególnym akcjom reklamowym. Oprawie tej sprzyja wyjątkowa dbałość o jakość techniczną książki i ilustracji, obserwowana już w poprzedniej książce wydanej przez Agencję Wasilewski ("Pionierzy i tytani polskiej reklamy", 1999). Dodajmy też obszerną bibliografię do poszczególnych rozdziałów książki, a także indeks firm i instytucji zaangażowanych w akcje społeczne.

dr Zbigniew Bajka, Zeszyty Prasoznawcze, nr. 3-4, Kraków 2002


Czy siła społecznej reklamy jest równie duża, jak jej komercyjnej odmiany? Okazją, by się o tym przekonać jest pięknie wydany album "Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej", podsumowujący polskie doświadczenia w tej dziedzinie. (...) Książka przypomina nasze najgłośniejsze kampanie społeczne. To także krótki kurs najnowszej historii (nie tylko) Polski. Mamy bowiem wielkie akcje na rzecz powodzian i głodnych dzieci, zmagania z narkomanią, AIDS, alkoholizmem, ale także - największą pod względem zaangażowanych sił i środków - kampanię przeciw korupcji. Warto sięgać po "Propagandę dobrych serc". Pamiętając zarazem, ze skuteczność reklamy, zarówno tej dobrej, jak i złej, jest ograniczona. Na szczęście.

Piotr Legutko, "Gość niedzielny”, nr 38/2003




Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.