Reklama w III RP - „Dwie dekady polskiej reklamy” - Opinie czytelników

Opinie czytelników


Z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, iż jestem oczarowany zarówno treścią jak i pięknem edytorskim książki „Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010”. Można podziwiać nie tylko zgromadzoną w niej wiedzę urozmaiconą faktograficznymi szczegółami, ale i godną naśladowania opowieść o najnowszej historii polskiej reklamy, zredagowaną w formie kronikarskiego dokumentu. Al i Laura Riesowie kilkanaście lat temu ogłosili w Ameryce „upadek reklamy”, ale my w Polsce przekonujemy się, że inteligentna reklama staje się sztuką, do czego ten album stara się zgromadzić przekonywujące dowody. Powstała przy tej okazji barwna fotografia dokumentująca chronologicznie twórczość artystów polskiego rynku reklamy od 1990 roku. Jest to książka dla wszystkich, którzy chcą się uczyć sztuki przekonywania przez komunikaty reklamowe.

prof. Jerzy Olędzki, Instytut Dziennikarstwa, Uniwersytet Warszawski

Dla badacza mediów kronikarskie zapiski skrupulatnie odnotowane przez autora i zgromadzone w części I stanowią po latach bezcenny materiał do uporządkowania faktów i zrozumienia dokonujących się po 1989 roku przemian. (…) Przytaczane przez autora informacje o wydarzeniach z okresu dwóch tytułowych dekad pochodzą z bardzo wielu źródeł; są starannie udokumentowane, zaopatrzone w odpowiednie odsyłacze do materiałów z prasy codziennej, a ponadto bogato ilustrowane. Miłośnicy historii reklamy oraz kreacji, a także osoby zainteresowane analizą skuteczności kampanii reklamowych z pewnością znajdą wielką satysfakcję, oglądając towarzyszące tekstowi setki printów i kadrów z filmowo reklamowych, które jakoś się wyróżniły w danym okresie.

dr hab. Ryszard Filas, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1/2017

Książka, mimo że sięga dziś przede wszystkim wymiaru faktograficznego i historycznego, nadal pozostaje bardzo ważną panoramą wciąż zmieniającego się rynku, ciągle wymagającego porównań, weryfikacji i omówień. Wiarygodna faktografia, duża liczba kadrów z filmów, przedruki zdjęć, wszystko to sprawia, że przeglądanie dzieła Wasilewskiego nie ma nic wspólnego z nudą i przerzucaniem w nieskończoność stronic książki telefonicznej. Warto podkreślić tutaj również jej edytorskie zalety. Publikacja mimo upływu lat pozostaje przejrzysta, ładnie zaprojektowana. Nadal cieszy oko, sprzyjając pochłanianiu drogocennej wiedzy. Ciekawostką dla czytelników, czyniącą książkę jeszcze bardziej przystępną i wiarygodną, będzie finalny dział: „Tak to pamiętamy… – dwie dekady reklamy we wspomnieniach jej twórców”, w którym puentujący głos rozbrzmiewa wśród tych, którym udało się odnieść w rodzimej branży sukces. Kultowe lata 90., czar wspomnień i zabawnych anegdot, ale też gorzka świadomość błędów. Miłe retrospekcje, oraz krytyczne podsumowania.

www.media-work.pl/dwie-i-pol-dekady-polskiej-reklamy/

Bardzo rzetelna i wyczerpująca publikacja, opracowana przez kompetentnego autora, którego książki są cenione przez naszych czytelników – nauczycieli, metodyków i studentów.

dr Dagmara Kawon-Noga, Dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu

Bardzo dobra pozycja poświęcona polskiej reklamie.

Natalia Hatalska, www.hatalska.com

To, jak zmieniała się reklama wraz z Polską – oraz Polska wraz z reklamą – świetnie pokazuje książka Piotra Wasilewskiego „Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010” będąca kroniką tych zmian.

Oskar Górzyński, „Rzeczpospolita” 14-15.06.2014

Piotr Wasilewski podjął się niezwykle pożytecznego dzieła – przygotował kompendium dotyczące polskiej reklamy w latach 1990-2010. Jest tu wszystko: najważniejsze kampanie, przypominane i rozpisane chronologicznie, a co istotne, umieszczone w historycznym kontekście. Są statystyki i dane biznesowe, ale także wspomnienia i oceny spisane przez najważniejszych twórców polskiej reklamy. (…) Niewątpliwą zaletą książki jest przewijający się w opowieściach kreatorów spór o to, czym była i jest polska reklama. (...) Dzieje III RP prezentowano już z wielu perspektyw: politycznej, ekonomicznej, obyczajowej. Ale jest dziedzina, w której wszystkie te wątki się przeplatają: to właśnie reklama.

Piotr Legutko, „Gość Niedzielny” nr 2/2014

Kiedy Piotr Wasilewski poprosił mnie o napisanie kilku słów do swojej książki, nie spodziewałem się, że wezmę udział w przedsięwzięciu prawie naukowym. Jak bowiem inaczej nazwać wydawnictwo, które rok po roku, miesiąc po miesiącu i dzień po dniu, odtwarza wszystko to, co w ciągu ostatnich dwudziestu lat wydarzyło się w polskiej reklamie? Jeżeli reklama jest lustrem, w którym przeglądamy się każdego dnia, to ta książka - napisana z obiektywizmem i precyzją archeologa - przypomina nam, jacy byliśmy i czym żyliśmy w czasie wielkich przemian.

Marcin Mroszczak, współzałożyciel i dyrektor kreatywny
agencji DDB Warszawa

Ważna pozycja o historii najnowszej polskiej reklamy. Opatrzony niewyobrażalnym – pod względem ilościowym – materiałem faktograficznym tom „Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010” jest rzetelnie opracowaną kopalnią wiedzy dla tych, którzy reklamę tworzą, sprzedają i analizują, jak i dla tych, którzy ją kochają jako sztukę. Publikacja bezcenna dla kolejnych pokoleń zainteresowanych rozwojem reklamy w naszym kraju.

dr Anna Lusińska, Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna, Uniwersytet Gdański

Reklamy mają wartość doraźną, sezonową, służą celom zbyt utylitarnym, a przez to mało są nobilitujące, by zajmować się nimi w sposób usystematyzowany. Tak stwierdzi wielu. I właśnie dlatego Piotr Wasilewski postawił sobie za cel posegregowanie tego, co jest. Konkretnie. Po kolei. Od pierwszych obrazków reklamowych, kampanii, przedsięwzięć. Rok po roku, a raczej miesiąc po miesiącu, tydzień po tygodniu. Dokładnie. Z pieczołowitością benedyktyńską. (...) Zasadnicza część książki to, siłą rzeczy, szczegółowa kronika reklamy polskiej dwóch dekad. Ważnym uzupełnieniem są wspomnienia i komentarze ludzi z branży, a także część dla księgowych, matematyków i wszystkich tych, którzy lubią wykresy, notowania, bazy danych i wszelkie tego typu materiały.

Marcin Wilk, „Kraków” nr 11/2013

To jest kolejna ważna pozycja popełniona przez Piotra Wasilewskiego. Ważna dla nas wszystkich: dla tych, którzy „reklamówki” robimy od ponad dwudziestu pięciu lat, czyli od czasu, gdy reklamy jeszcze w ogóle w Polsce nie było, a także dla tych, którzy zaczęli je produkować, kiedy reklama była już zjawiskiem zastanym i oczywistym. Ta książka ważna jest też dla tych, którzy do naszej branży dopiero przyjdą.

Andrzej Owczarek, prezes domu produkcyjnego Tango Production

Na „Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010” czekałem z wielkim zainteresowaniem. Autor cyzelował i pieścił swoje dzieło. Nareszcie je mam – bardzo ciężką „knigę”, liczącą prawie 470 stron. Ale też naprawdę ładne to wydawnictwo, świetnie zilustrowane i bardzo potrzebne. Nie zawsze chcemy pamiętać, że media i reklama bardzo mocno zmieniły nasz kraj po 1989 roku. Opracowanie Piotra Wasilewskiego to – nie tylko według mnie – lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy o reklamie się uczą i którzy „w reklamie” pracują, ale też dla tych, którzy zajmują się przemianami społecznymi w naszym kraju, kulturą masową, mediami.

dr Zbigniew Bajka, medioznawca,
Krakowska Akademia im. A. Frycza-Modrzewskiego / Uniwersytet Jagielloński

Najnowszą publikację Piotra Wasilewskiego wyróżnia ogrom skrupulatnie wyłuskanej z wielu źródeł interesującej treści i atrakcyjna formuła jej prezentacji, charakterystyczna dla współczesnego dziennikarstwa: napisane z werwą krótkie teksty wsparte odpowiednią ilustracją. Te zaś są kolejną zaletą książki, w której Wasilewski umieścił wybór najlepszych projektów dwudziestolecia – ponad sześćset reklam, w większości nagrodzonych w kraju i za granicą perełek sztuki reklamowej, potwierdzających talenty kreacyjne rodaków w trudnej sztuce perswazji. (...) Wymienione do tej pory pożytki płynące z lektury „Dwóch dekad polskiej reklamy 1990-2010”, a można wskazać ich więcej (np. świetne autorskie podsumowania poszczególnych lat, interesujący wybór cytatów z archiwalnych wypowiedzi ludzi reklamy, przybliżających ówczesny klimat dla reklamy) jednoznacznie wskazują, że reklama w III Rzeczypospolitej doczekała się opracowania, jakiego mogą jej pozazdrościć inne dziedziny rodzimej gospodarki i kultury, dotąd w większości tak wielostronnie nieopisane. Dzięki pracowitości Wasilewskiego otrzymaliśmy wydawniczy rarytas (na marginesie: to wyborny przedmiot na prezent).

Sławomir Pawlak, portal geopolityka.org

„Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010” Piotra Wasilewskiego to nieomal encyklopedia obrazująca dorobek polskiej branży reklamowej w tym okresie. (...) Książka pokazuje, jak bardzo reklama wspierała w ostatnich dwóch dekadach sprzedaż towarów, ale też jak przyczyniła się do ukierunkowania przemian społecznych w naszym kraju, jak wskazywała Polakom drogi rozwoju, postawy społeczne i systemy wartości. To kompendium wiedzy dla wszystkich interesujących się problemami reklamy i komunikacji społecznej.

Leszek Konarski, „Przegląd” nr 30/2013

Dziś traktujemy reklamę jak pogodę, która jest, jaka jest, niezależnie od naszych upodobań. Czyli coś, co należy bardziej do natury niż kultury. (...) Amerykanie kiedyś tak mówili o telewizji, ale teraz możemy to samo powtórzyć o reklamie: jest piątą porą roku. Dowodzi tego również wydana teraz obszerna praca Piotra Wasilewskiego „Dwie dekady polskiej reklamy 1990-2010”.

Mirosław Pęczak, „Polityka” nr 30/2013

Kawał rzetelnej roboty ze świetnym efektem końcowym. Cieszę się, że mogłem do tej publikacji dodać swoją historię.

Michał Bobrowski

Książka fantastyczna! Wspaniały, inspirujący materiał – i trochę jakby dzisiejsze reklamy były gorsze...

Lech C. Król, Agencja Adwertajzing

To ważna publikacja dla wszystkich uczestników rynku reklamy.

Krzysztof Wilgus, Business Consulting




Uwaga: ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej informacji o celu ich używania i zmianie ustawień przeglądarki znajdziesz tutaj. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Czym są pliki "cookie" - „ciasteczka”?


Poprzez pliki „ciasteczka” należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. „Ciasteczka” zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Pliki cookies, wykorzystywane są w celu: tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych dostosowanie zawartości i wyglądu strony do preferencji użytkownika

Używane ciasteczka na naszej stronie


  1. PHPSESSID - identyfikator sesji użytkownika
  2. PersistentQueueNumber,manageableQueueCookie0,goodsport – przechowuje kolejkę zdjęć
  3. offerclient - sesja klienta
  4. CMS_DEBUG – debugowanie strony
  5. jsltTestCookie – testowe ciasteczko
  6. CookieInfo - informacja o wyświetleniu powiadomienia dotyczącego użycia przez stronę plików cookies
  7. __utmaa, __utmab, __utmac, __utmaz - używane są przez usługę Google Analytics która pozwala na generowanie statystyk strony www
  8. ADMS_ID, storeregion, mbox, georouting_presented, BANNER_TYPE, s_pers, s_vi - adobe.com
  9. x-src, datr - używane przez facebook.com

Zmiana ustawień ciasteczek (cookies) w przeglądarkach:


- Opera
- Firefox
- Internet Explorer
- Chrome
- Safari

Wyłączenie akceptacji ciasteczek znacznie ogranicza funkcjonalność większości podstron witryny.